Mat som skyddar mot Cancer

Det finns massor med direktiv för hur man ska äta, vad man ska äta, när man ska äta och så vidare. Och visst är det viktig med en hälsosam och balanserad kost. Men finns det verkligen mat som skyddar mot cancer?

[adinserter block=”1″]

Det är svårt att säga att det finns mat som skyddar mot cancer, däremot finns det mat som minskar risken för att man ska få cancer. För att minska risken mot cancer är det viktigt att tänka på vad man stoppar i sig.

Övervikt är skadligt

Att äta mat som innehåller mycket kalorier är inget fel i sig, men om man äter kaloririk mat måste man se till att göra av med den energin man stoppar i sig. Om man inte gör det lägger det sig som fett runt bland annat magen och det påverkar cancerrisken. Det är viktigt att tänka på att man kan ha en ärftlig benägenhet att få cancer, och då är det särskilt viktigt att tänka på vad man äter och sin livsstil, även om det är något som alla borde tänka på.

Vad ska man äta?

Enligt näringsforskaren Kerstin Hultén är bär, alla sorters bär bra att äta. För att skydda sig mot cancer i den utsträckning som det går är det viktigt att få i sig antioxidanter och fytokemikalier, eftersom det är ämnen som kroppen behöver sig för att hålla sig frisk. Att äta bär, frukt och annat färgrikt är dessutom en mycket bra tumregel att utgå från när det gäller att hålla sig frisk, eftersom desto fler färger som det man äter har, desto större variation av de skyddande ämnena får man i sig.

Man ska också rent generellt undvika fet mat, charkprodukter eftersom dessa tenderar till att leda till övervikt. Övervikt ökar risken för både bröst- och prostatacancer, och för att undvika övervikt är det viktigt att äta hälsosamt och balanserat, men minst lika viktigt är det att motionera.

Länktips!
Dinamediciner.se finns exempel på mat som skyddar mot cancer och är bra vid cancerbehandlingar.

[adinserter block=”2″]

Tips hur man förbättrar Synen

Våra ögon ger oss möjlighet att ta del av världen och låter oss få uppleva de mest fantastiska sakerna. Men många gånger glömmer vi att ge ögonen vad de behöver för att kunna fortsätta ge oss alla dessa fantastiska upplevelser.

[adinserter block=”1″]

Omega-3

För att minska risken för att få torra ögonen är det viktigt att ge kroppen fettsyror i form av omega-3. Omega-3 finns det rikligt av i lax, tonfisk och annan fet fisk. Om du inte vill äta fisk, finns det även möjlighet att köpa tillskott i form av fiskolja. Att äta råa grönsaker är också bra för ögonen och synen. Bra grönsaker att äta är morötter, broccoli och gurka, eftersom de alla innehåller a-vitamin, som i tur minskar risken för gråstarr.

Ögat är en muskel

Det är också viktigt att träna sina ögon, man glömmer ofta bort att ögat är en muskel som behöver träning, precis som vilken muskel som helst. En övning som är bra att börja med är att ha en penna och med ögonen följa pennans rörelse. Det tränar musklerna. Det finns en risk för att övningen kan ge lite yrsel, men det är ingen som helst fara, utan handlar egentligen om att ögonen inte är vana vid att ”tränas”. En annan övning som tränar dina ögon på ett bra sätt är att pressa ögonlocken tätt samman. Sedan öppnar du ögonen och blinkar snabbt flera gånger. Övningen upprepar du två till tre gånger, och även denna kan skapa en känsla av yrsel, men det är som sagt inte alls farligt.

Välbefinnande viktigt

För att förbättra och träna din syn är det alltså viktigt att äta rätt, eftersom rätt sorts mat kan hjälpa till att förbättra din syn och minska risken för gråstarr. Det är också viktigt att träna ögonen och dess muskler, men viktigast av allt är att undvika stress. När man är stressad har ögonen svårt att fokusera blicken, vilket kan skapa yrsel känslor och det blir svårt att läsa. Därför är det oerhört viktigt med ett välbefinnande för att synen ska fungera och vara bra.

Länktips!
Se ett klipp från nyhetsmorgon om hur synen kan förbättras genom träning av ögonen.

[adinserter block=”2″]

Hur påverkar olika vanor livslängden

Livet är full av underbara saker och upplevelser. Men just hur vi lever påverkar oss betydligt mer än vi tror, och det bästa är att vi själva har möjlighet att påverka och styra vårt liv genom att leva hälsosamt och bra.

[adinserter block=”1″]

Övervikt och Hjärt- och Kärlsjukdomar

Om vi äter kaloririk mat utan att motionera, det vill säga, göra oss av med all energi vi stoppar i oss så kommer vi att gå upp i vikt. Om detta fortsätter kommer det till slut leda till övervikt, vilket aldrig är bra, men fet mat leder dessutom till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Ytterligare faktorer som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar är rökning, sömnbrist, stress och brist på motion. Hjärt- och kärlsjukdomar är de sjukdomar som skördar flest människoliv i onödan, eftersom det är en sjukdom som i många fall går att motverka. Det finns självklart också en genetisk aspekt som kan påverka, men i många fall utlöses de genetiska anlagen på grund av dåliga vanor.

Inte för mycket eller lite

För mycket alkohol är heller inte bra, det sliter oerhört på kroppen. Det är heller inte att bra att äta för stora mängder socker, det är helt enkelt inte bra att äta för mycket av någonting, inte ens av spenat.

Det finns ingen garanti för att vissa levnadsvanor kommer innebära ett längre liv. Men för att öka förutsättningarna till ett långt och friskt liv är det oerhört viktigt att hitta en balans i alla delar. Det handlar om att äta bra mat, inte för fet och kaloririk, men självklart måste man få äta det någon gång också. Om man vill ta ett glas vin någon gång är det heller inte förbjudet, utan det viktiga är att hitta en balans. Det är också viktigt att motionera och röra på sig, men även här handlar det om att hitta en balans. Att träna tio pass i veckan gör inte att du lever längre, utan det handlar om att träna i lagom mängd.

Kort sammanfattat kan vi konstatera att olika vanor påverkar livslängden, men man kan inte säga hur det påverkar, utan bara att det faktiskt påverkar. Av den anledningen är det viktigt att äta bra, träna bra, men också lära sig att ta det lugnt och stressa mindre.

Länktips!
Hos Folkhälsomyndigheten kan du läsa mer om olika faktorer som påverkar medellivslängden.

[adinserter block=”2″]

Motionering av Hjärnan

Det händer oss alla – vi står i ett rum och undrar varför, vad skulle jag göra här? Precis som vi kan motionera vår kropp, kan vi få ett bättre minne och en alert hjärna genom hjärngymnastik.

[adinserter block=”1″]

Motionstips för hjärnan:

  • Korsord och Sudoku är perfekta motionsövningar. Här får hjärnan arbeta en hel del men så roligt det är när man har lyckats!
  • Spela kort
  • Humor – vi får skratta samtidigt som vi bjuds på överraskande tolkningar, något som hjärnan tycker om.
  • Läs böcker – vi skapar bilder i hjärnan (betydligt mycket bättre än det färdiglevererade materialet vi får via TV). Läs t ex böcker om hjärngymnastik.
  • Lyssna på radio
  • Motion får både kroppen och hjärnan att må bra
  • Var kreativ – måla, handarbeta, pyssla i trädgården etc
  • Gå på kurs – prova på något som du aldrig har gjort förut
  • Ät nyttig mat
  • Skapa goda sovvanor
  • Andas med magen! De flesta av oss andas med bröstet, vilket innebär att vi bara får i oss ca 20% luft i varje andetag.  Syre behövs för att vi ska kunna stressa av och öka vår energi.
  • Drick ca 2 liter vatten varje dag.

Hjärnan består av minst 100 miljarder celler, som kan bilda upp till 20.000 kontaktlänkar till andra celler! Vänstra hjärnhalvan har funktioner som logik, matematik etc och den högra konst, musik etc.

Intellektuella aktiviteter och fysisk motion håller oss pigga längre!

Länktips!
Huvudsidan.se får du tips om hur man tränar upp både styrka, smidighet och kondition i hjärnan.

[adinserter block=”2″]

Kom i form med Dans

Dans är ett fantastiskt roligt sätt att träna på, mest för att man glömmer bort att det är träningen man håller på med. Det finns olika sorters danser, men i princip alla förbättrar din kondition och bränner energi. Samtidigt som dina muskler tränas och blir starkare, i takt till nya rörelser och musik.

[adinserter block=”1″]

Zumba

Zumba är en dansbaserad träningsmetod som har sitt ursprung i den latinska dansen. Zumba utöver du i grupp tillsammans med en instruktör. Instruktören leder ett danspass och du och alla andra i gruppen följer efter instruktörens steg som slutligen bildar en danskombination. Det kan i början upplevas lite svårt, men när man får in stegen och rytmen blir zumban både rolig och en fantastisk träning.

Streetdance

En annan form av dansträning är streetdance, den är inspirerad av hiphop-kulturen i USA. Streetdance finns också lett av instruktörer, och även här får ni som vill utöva den följa efter instruktörens steg för att slutligen bilda en danskombination. Även här kan det till en början vara lite svårt att hänga med i stegen, men när man väl kommit in i rytmen är det inga som helst problem. Det är en skön träningsform som verkligen ger resultat.

Pardans

Om du kanske har en vän, väninna, make eller maka som du vill träna med är bugg ett annat alternativ. Det är en svensk pardans som de flesta känner till, men vad många inte tänker på är att de faktiskt är en fantastiskt bra träning. Eftersom dansen inte har några fasta variationer, väljer ni själv hur hård och intensiv er träning ska bli.

Andra dansformer

Det finns mängder av ytterligare danstyper som du kan prova och om du är intresserad av att börja dansa eller bara pröva på så kan du antingen kontakta något gym som finns i närheten av dig, eller någon dansskola. Dessa har ofta mängder av kurser att erbjuda, och dessa finns i olika svårighetsgrader. Har du dansat tidigare är det lämpligt att börja med en lite svårare kurs, har du aldrig dansat tidigare finns det även nybörjarkurser med möjlighet att träna upp sig och avancera.

Att dansa är en motion som aldrig blir tråkig! Ta chansen och rör på dig till bra musik med härliga människor.

Länktips!
Dans.se kan du bl a hitta och anmäla dig till danskurser och tävlingar.

[adinserter block=”2″]

Skaffa en hund och få motion på köpet

Ett mycket bra sätt att skaffa sig motion på, är att skaffa hund. Här går det inte att smita från ett motionspass bara för att vädret inte är det bästa. I alla väder måste du ut, flera gånger om dagen dessutom.

[adinserter block=”1″]

Vilken hund passar mig bäst? Vilken ras, tik eller hane, valp eller vuxen, stor eller liten, lång- eller korthårig – ska jag välja? Det är mycket att fundera över. Fråga vänner som har hund, kontakta Svenska Kennelklubben eller få tips genom internet. På internet finns dessutom frågeformulär som du kan fylla i. Programmet föreslår sedan vilken hundtyp som skulle kunna passa dig. Fast ta det hela med en nypa salt!

Innan du skaffar hund, tänk igenom noga vilken typ av hund du behöver. Följande kan vara till hjälp:

Valp eller en vuxen hund?

Vill du slippa gå ut med din valp var och varannan timme de första tre – sex månaderna, för att den inte är rumsren, så är det förmodligen bättre att skaffa en unghund eller vuxen hund.

Långa eller korta promenader?

Om det bara är för att komma ut och få lite frisk luft, så passar det säkert bra med en liten hund. Men om det är motion du vill ha, så är en medelstor eller stor hund att föredra. Kom dock ihåg att medelstora och stora hundar kan vara ordentligt starka och kan dra hårt i kopplet.

Hundkurser, agility etc

Du kanske inte bara vill ha din hund för promenader, utan även för andra aktiviteter som agility, jakt, lydnad, spårning etc. Tänk igenom noga hur du vill ha det och välj hund efter det.

Viken ras ska man välja?

Varje hundras hade från början ett speciellt ändamål – jaga, vakta, valla etc. En border collier kräver otroligt stort engagemang av sin husse/matte. Det är viktigt att veta att de hundar som  tagits fram för en krävande arbetsuppgift, fortfarande idag behöver mycket aktiviteter för att må bra. Annars kan det bli möbler, bilar, skor etc som råkar illa ut.

Via Svenska Kennelklubben kan du få kontakt med uppfödare som kan svara på dina frågor om de olika raserna. På internet finns det mängder med artiklar om olika raser och deras minus- och plusegenskaper.

Det finns raser som är svårare än andra, och är det din första hund, så bör du tänka efter mer än en gång innan du bestämmer dig för en ”krävande” hund.

Uppfostra din hund så att den lär sig de grundläggande kommandona. Alla hundar behöver ha vanligt ”hundvett”. ”Hit”, ”stanna”, ”sitt” etc är kommandon som en hund måste förstå. Träning tillsammans med din hund, bygger upp er relation.

Har du skaffat en valp, så brukar en valpkurs ingå i ”paketet”.

Länktips!
Svenska Kennelklubben finns med tips om vad man ska tänka på innan man skaffar hund.

[adinserter block=”2″]

Öka förbränningen med Stavgång

Genom att aktivera armarna när du är ute och promenerar ökar du den totala förbränningen och träningens effektivitet. För att enkelt aktivera armarna kan du använda stavar, så kallad stavgång. Men för att lyckas med detta krävs det en viss kunskap om hur du ska använda stavarna.

[adinserter block=”1″]

Köpa stavar

Innan du börjar med stavgång kan det vara bra att hitta ett par som passar dig och dina behov. Det gör du enklast genom att besöka närmsta sportbutik. Där kan de även hjälpa dig med att hitta ett par som passar dig, efter längd, behov och användning.

Så fungerar Stavgång

När du sedan har dina stavar, börja med att fästa handremmarna, de som sitter på stavarna, runt dina handleder. Promenera sedan med stavarna släpades några meter för att sedan få med stavarna i rörelsen. Tänk att hela processen ska bli som en diagonalgång, när höger hand är fram är vänster hand bak. När höger hand är fram är vänster fram, och när vänster hand är fram är höger fot fram. Om du har åkt längdskidor kan du försöka tänka dig tekniken du använder dig av då för att använda ungefär densamma när du är ute och går med dina stavar.

Träffa nya vänner

Ibland kan det vara tråkigt att promenera med stavar helt på egen hand, men på många orter finns det stavgångssällskap att promenera med. Det möts oftast på kvällar och promenerar antingen en sträcka eller en bestämd tid. Om du vill hitta ett sällskap på din ort kan du först och främst söka på Internet, men också ta kontakt med Friluftsfrämjandet. Hittar du inget större organiserat sällskap kan du alltid försöka få med en god vän på en tur, eftersom motion mår alla bra av, och att samtidigt få sig en pratstund kan knappast bli bättre.

Länktips!
Stavgang.se kan du läsa mer om stavgång och få tips om utrustning och teknik.

[adinserter block=”2″]

Förbättra livskvalitén med Yoga

Intresset för att träna yoga har växt starkt den senaste tiden och det är nu en etablerat motionsform som passar de flesta åldersgrupper. Antalet yogakurser, resor och retreats ökar hela tiden.

[adinserter block=”1″]

Yogan kommer ursprungligen från Indien för över 5000 år sedan och består av övningar för kropp, själ och sinne. Målet med Yoga är att förbättra din livskvalité med hjälp av harmoniska rörelser i kombination med avkoppling och andning.

Yogans åtta vägar är

  • Yama (självbehärskning)
  • Niyama (disciplin)
  • Asana (kropsställning)
  • Pranayama (medveten andning)
  • Pratyahara (kontroll av sinnet)
  • Dharana (koncentration)
  • Dhyana (meditation)
  • Samdhi (djupgående meditation)

Fördelar med Yoga

Yogan ger dig bl a bättre kondition, du blir piggare, starkare, stress och oro minskar, du får bättre balans och koordination, mjukare leder, en vacker hållning och du blir gladare. Mer syre i hjärnan ger dig också ett bättre minne.

Ge dig chansen att få en smidig kropp och ett harmoniskt sinne – anmäl dig till en kurs/resa eller börja träna själv med hjälp av en handbok.

Länktips!
Allt om Yoga kan du läsa mer om Yoga och hitta kurser som passar dig.

[adinserter block=”2″]

Styrketräning när man är 50+

Att börja styrketräna är aldrig för sent och i kombination med konditionsträning kommer du att förbättra ditt välmående och bli en mycket friskare och piggare person. Tveka alltså inte att ta steget mot ett hälsosamare liv genom att börja styrketräna. Det är inte svårt och du kan börja omedelbart.

[adinserter block=”1″]

Genom att träna både kondition och styrka kommer ditt hjärta att bli starkare och mer effektivt, vilket gör att det inte behöver arbeta lika hårt för att förse din kropp med syre. Att träna, främst när man tränar allsidigt, det vill säga både styrka och kondition, stärker skelettet, vilket motverkar all form av försvagning. Genom att träna kommer du också bygga upp muskler, senor, och leder vilket gör att dina knän och andra delar av kroppen stabiliseras och inte belastas lika hårt.

Börja med Styrketräning

Om du inte har styrketränat tidigare rekommenderas att börja träna med den egna kroppen, det vill säga, utan några vikter, det är din egen vikt som ska lyftas. Du kan exempelvis göra situps, armhävningar, rygglyft, benböj med mera. Detta bör helst kombineras med promenader, joggingturer eller andra former av konditionsövningar. I samband med att du börjar träna upp kroppens styrka kan du kontakta ett gym som finns i närheten. Där har de både fria vikter och maskiner som är bra vid fortsatt styrketräning. På de flesta gym finns det också instruktörer som kan visa hur man ska använda dessa, men de kan också lägga upp ett personligt träningsprogram som passar just dig och dina önskemål.

Kosten är viktig

När man tränar är det också viktigt att äta rätt, om man slarvar med kosten kommer inte träningen att ge några resultat. Därför är det viktigt att äta, tänk också på att när du tränar gör du av med mer energi och då behöver kroppen fyllas på ytterligare. Försök att hitta en balans mellan träning och kost, det går nämligen heller inte att äta vad som helst i mängder bara för att man tränar, utan eftersträva en balans.

Att träna gör att din kropp mår bättre, så börja idag, det är aldrig för sent.

Länktips!
Läs mer om varför det är viktigt att styrketräna när vi blir äldre hos Friskis och Svettis.

[adinserter block=”2″]

Träning som passar i hemmet

Ibland hinner man helt enkelt inte ta sig till gymmet eller ens ut på en promenad, men det är inte en anledning god nog att inte träna. Det finns nämligen mängder med alternativa träningsformer som passar alldeles utmärkt att göra hemma.

[adinserter block=”1″]

Kondition

Så mycket trevligare det är att inte behöva släpa sig till gymmet. Om man har möjlighet kan man investera i en motionscykel att ha hemma, eller kanske ett löpband eller varför inte en crosstrainer? Alla dessa redskap ger möjlighet att träna upp konditionen, och en god kondition förbättrar hela kroppens välmående. Du kommer orka mer, hjärtat blir starkare, du blir piggare och gladare. För att få dessa hälsoeffekter krävs det inte att du tränar flera timmar varje dag, utan om du ägnar ungefär 60 minuter, tre gånger i veckan åt att träna din kondition så kommer det att ge synbara resultat. Både utanpå kroppen och inuti. Om du har ett löpband kan du varva mellan att promenera och springa, träna i intervaller helt enkelt. Intervaller är den mest effektiva träningsformen för att förbättra konditionen.

Pilates

Om du istället vill träna styrka är en pilatesboll perfekt, med den kan du nämligen träna hela kroppen. Du kan använda den till att göra situps genom att ligga på den, du kan använda den till att göra armhävningar, utfallssteg. Det finns mängder av övningar som går att göra med en pilatesboll, och ofta finns det massor med inspiration med när man köper pilatesbollen. Det positiva med en pilatesboll är att den inte tar särskilt mycket plats i hemmet, samtidigt som den gör under för hälsan. Om du kontinuerligt använder pilatesbollen och gör styrkeövningar kommer du att bygga upp din muskulatur och balansera den. Vilket är oerhört bra för leder och skelett. En god muskulatur är alltid bra att ha.

Yoga

En annan träningsform som är lätt att utöva hemma är yoga. Om du har utövat yoga förut kanske du känner till övningar som du vill göra. Om du däremot inte har prövat yoga tidigare finns det massor med skivor, böcker och filmer som kan instruera dig till att göra rätt övningar på rätt sätt. Yoga ger fantastiska effekter på kroppen. Yogan är avstressande och balanserande, du blir smidigare, starkare och det sägs också motverka hjärt- och kärlsjukdomar.

Hopprep

En underskattad träningsform som är oerhört enkelt att nyttja hemma är hopprepet. Genom att hoppa hopprep förbättrar du din kondition och din balansförmåga samtidigt som du har roligt. För att göra träningen rolig och stimulerade kan man beroende på vilken träning man utövar antingen lyssna på musik, ha en bra ljudbok i bakgrunden eller kanske promenera på löpbandet till ett bra tv-program. Möjligheterna är många, du väljer hur du vill utforma din träning.

Länktips!
Tranahemma.org finns mängder av övningar för hela kroppen där man inte använder redskap.

[adinserter block=”2″]